Featured

Voordelen van yoga

Dit is de samenvatting van het bericht.

Advertenties

Voordelen van yoga: lenigheid, stress vermindering, pijnverlichting, hormonale balans, diepere ademhaling, sterke spieren, elastische gewrichten, sterke botten, mooie lichaamshouding, goed gewicht, goede spijsvertering, betere bloedcirculatie, sterker immuunsysteem, meer energie, verjongend effect, innerlijke rust, beter geheugen, concentratie, helderheid, evenwicht, enthousiasme, geluk van binnenuit, tevredenheid, zorgeloosheid, acceptatie, transformatie, harmonie, betere nachtrust, verbondenheid, betere intuïtie.

 

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Yoga voor beginners

Velen beginnen met yoga omdat ze beter met stress willen leren omgaan of omdat ze last hebben van steeds terugkomende rugklachten. Yoga is echt het allerbeste medicijn voor jong en oud. Met yoga word je fysiek sterk en lenig, geestelijk ontspannen en scherp tegelijkertijd. Tijdens yoga leer je bewust te ademen. Adem is de verbindende schakel tussen het lichaam en de geest. Wanneer je je adem onder controle hebt, heb je automatisch ook controle over je geest.

Oefeningen voor beginners zijn geschikt voor alle niveaus. Sommigen zijn van nature lenig of hebben als kind veel gesport en zijn daardoor beter voorbereid op yoga dan mensen die nooit aan beweging hebben gedaan. Ook onder beginners zijn er verschillen. Welke uitgangspositie je ook hebt, blijf oefenen en geef niet op. Met discipline en regelmatig oefenen merk je al binnen een paar maanden resultaat. Met yoga blijf je langer jong, fit en vitaal. Je gaat dieper en langzamer ademen. Je kunt veel beter met stress omgaan. Je bent tevreden en gelukkig. – Tekst uit het boek 300 Yogahoudingen van Maja Miklic.

 

Een privéles

Een privéles is beter geschikt om bijvoorbeeld een yogaserie, ademoefeningen en meditatie te leren. Een privéles of bijvoorbeeld een eenmalige yogaworkshop kan ook samen met een vriend(in), partner of klein groepje georganiseerd worden.

 

Enkele voorbeelden van het programma:

  • Yogales op maat: Afgestemd op jouw lichaam, wensen en behoeftes
  • Yogaoefeningen voor hardlopers incl. ademtechnieken.
  • Yogaoefeningen om de rug– en/of gewrichtsklachten te voorkomen.
  • Yogaoefeningen voor het hart en om de hartchakra te openen.
  • Kennismaking met yoga: uitleg over de yoga filosofie en basis van yoga.
  • Ontspanningstechnieken en yoga nidra.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Voor beginners

Kan ik zomaar beginnen met yoga?

Ja, iedereen kan beginnen met yoga. De yoga meesters zeggen altijd dat yoga voor iedereen geschikt is, behalve voor de luie mensen. Als je ongedisciplineerd bent, kun je geen yoga doen en boek je ook geen resultaten. Yoga kun je prima op je eigen niveau beoefenen.

 

Ik ben niet lenig. Is yoga iets voor mij?

Yoga is voor iedereen. Met tijd, discipline en regelmatige oefening ga je al na een paar maanden het verschil merken. We verschillen allemaal van elkaar. Yoga is geen competitie. Je mag het op je eigen manier en volgens je eigen niveau beoefenen.

 

Kan yoga mij helpen bij stress en overspannenheid?

Yoga in combinatie met meditatie is sinds duizenden jaren het beste middel hiervoor. De stress wordt ons soms te veel en dan geeft het lichaam bepaalde signalen naar welke geluisterd moet worden. Als je niet naar je lichaam luistert, wordt het alleen maar erger totdat je ziek wordt. Als je ziek bent, is balans al weg en moet je rust nemen om eerst die balans terug te vinden. Stress wordt ook minder wanneer je dieper en bewuster gaat ademen.

 

Wat is de connectie tussen yoga en hindoeïsme?

De oorsprong van yoga ligt verder dan die van de hindoeïsme. Yoga is uniek en geschikt voor iedereen. Yoga is de wetenschap over onszelf, over onze “ware” afkomst. Het is eenwording van het Individuele Zelf met het Universele Zelf.

 

Ik heb moeite om mijn rug recht te houden tijdens meditatie. Hoe mediteer ik dan?

Yoga oefeningen waren “ooit bedacht” om het lichaam zo ver te krijgen dat je urenlang stil kon zitten en mediteren. Vraag niet gelijk te veel van jezelf. Als je niet met je rug recht kan zitten, ga je gewoon tegen de muur of in een stoel zodat je rug ondersteuning heeft. Langzaam worden de spieren sterker en kun je wel zonder leuning mediteren.

 

Wat moet ik aan tijdens yoga?

Het beste is een makkelijke broek of een legging. Misschien warme sokken en een warme trui voor de ontspanning. Het is aan te raden om minstens 1 uur voor de aanvang van de les niet te eten. Met een volle maag kun je niet tot rust komen.

 

Kan ik yoga thuis oefenen?

Zeker voor een beginnende yoga beoefenaar is het aan te raden om eerst onder begeleiding te oefenen. Oefeningen correct uitvoeren is de eerste vereiste als je verder wil komen in yoga. Thuis is dus niet zo verstandig als je nog niet zeker bent dat je het goed doet. Ook is een persoonlijke contact met docente belangrijk. Yoga leren en beoefenen is een transformatieproces.

 

 

Voordelen van meditatie

Dhyāna, meditatie kun je aan het begin als een grote uitdaging ervaren. Allereerst worden we gebombardeerd door onze gedachten en gevoelens. Ook voelen wij ongemakken in het lichaam. Hoe vaker je mediteert, hoe meer je in staat bent rust te ervaren. Meditatie is het reinigen van de geest. Dagelijkse meditatie helpt je steeds verder. Het lichaam geeft steeds minder pijnlijke signalen, de hoeveelheid gedachten wordt minder en wij zijn steeds meer in staat om diepe rust te ervaren. Wanneer het druk is in ons leven en in ons hoofd, kunnen we meestal geen contact maken met ons innerlijke zelf. Dat stukje in onszelf is zonder oordelen, het is tijdloos, met diepe rust en puur geluk. Meditatie maakt het mogelijk om hiermee verbinding te vinden. Dat gebeurt alleen wanneer wij ons egogevoel loslaten. Regelmatige en diepe meditatie is de sleutel tot het volledige leven. Er zijn talloze meditatietechnieken. Het beste is om er een te vinden die bij je past en je daarin helpt te verdiepen.

 

Voordelen van meditatie zijn:

  • het verlaagt de bloeddruk;
  • het verbetert de spijsvertering;
  • het is goed voor het zenuwstelsel;
  • het ontspant de spieren;
  • het vermindert hoofdpijn;
  • het helpt bij slapeloosheid;
  • angsten worden minder;
  • het is goed tegen depressie;
  • het geeft optimisme;
  • het verbetert zelfimago;
  • het geeft zelfvertrouwen.

 

PriveYogalesRotterdam4

Welkom

Heb je, om welke reden dan ook, het liefst privéles yoga of wil je iemand een yogales kado geven? Zou je graag samen met je partner yoga thuis willen doen? Dat kan. Op verzoek kunnen ook privélessen worden gedeeld met meerdere mensen.

 

Enkele voorbeelden van het programma:

  • Yogales op maat: Afgestemd op jouw lichaam, wensen en behoeftes
  • Yogaoefeningen voor hardlopers incl. ademtechnieken.
  • Yogaoefeningen om de rug– en/of gewrichtsklachten te voorkomen.
  • Yogaoefeningen voor het hart en om de hartchakra te openen.
  • Kennismaking met yoga: uitleg over de yoga filosofie en basis van yoga.
  • Ontspanningstechnieken en yoga nidra.

 

Voor mogelijkheden neem contact op met Maja: info@yogasachi.com  

Het programma

Voorbeelden van het programma:

  • Yogaoefeningen voor hardlopers incl. ademtechnieken.
  • Yogaoefeningen om de rug– en/of gewrichtsklachten te voorkomen.
  • Yogaoefeningen voor het hart en om de hartchakra te openen.
  • Kennismaking met yoga: uitleg over de yoga filosofie en basis van yoga.
  • Ontspanningstechnieken en yoga nidra.
  • Yogales op maat: Afgestemd op jouw lichaam, wensen en behoeftes.YogaSachi-PriveYogales6